NYHETSARKIVET
29 jun 2010 11:48
Små operatörer dåliga att följa regler för nödsamtal
De små teleoperatörerna i Sverige har en bristfällig kunskap om de nödsamtalsföreskrifter som gäller. Det framgår av en rapport om Post- och telestyrelsen har presenterat i dag.

Myndigheten har frågat 75 telefonioperatörer om hur väl de känner till de föreskrifter som gäller för nödsamtal och hur väl dessa regler efterföljs. Slutsatsen är att de större operatörerna har en god kännedom och följer reglerna i stor utsträckning.

Bland de mindre operatörerna råder dock brister i kunskapen.

”Trots det anser PTS att bestämmelserna efterlevs i relativt stor utsträckning, tack vare att tjänstetillhandahållare fått information om teknik och rutiner för förmedling av nödsamtal från annat håll. PTS har dock sett att en stor andel av de tjänstetillhandahållare som inte själva äger infrastrukturen för att leverera telefonitjänsten, tenderar att hänvisa till nätägare eller externa leverantörer när det gäller ansvaret för att efterleva föreskrifterna. Myndigheten vill därför understryka att ansvaret för att leva upp till bestämmelserna ytterst vilar på den part som tillhandahåller telefonitjänsten till abonnenten”, skriver PTS.

För att förbättra framförallt mindre operatörers kunskap om nödsamtalsföreskrifterna kommer PTS att lägga vikt vid att informera dessa om de slutsatser som presenteras i rapporten.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108