Arbetsförmedlingen ingår i avtal med Telia om leverans av en omfattande kommunikationslösning. Avtalet är tecknat inom ramen för Kammarkollegiets IT-upphandling Kommunikation som tjänst och beräknas vara värt cirka 600 miljoner kr. Det skriver Telia i ett pressmeddelande.
Vi tar nu nästa steg i att utveckla vår service och hitta nya vägar i mötet med arbetssökande och företag. Telia är både en leverantör med marknadens starkaste erbjudande och en partner med innovationskraft som kommer att ta vår verksamhet till en ny nivå, säger Mats Lindmark, CIO på Arbetsförmedlingen, i en kommentar.
Arbetsförmedlingen har de senaste åren gjort stora satsningar på flexibelt arbetssätt för de anställda, bland annat genom att uppgradera datorparken till bärbara datorer och införskaffa en helhetslösning för mobilt arbetssätt från Telia. Genom KST-avtalet lägger myndigheten nu hela sin kommunikationslösning hos Telia, inklusive WAN, Managed LAN, WLAN, Internet, Managed Voice, fast och mobil trafik, kontaktcenter, mobilterminaler och Unified Communications, samt administration.
Avtalet löper på fyra år med option på ytterligare ett plus ett år.
Avtalet med Arbetsförmedlingen är enligt Telia företagets tolfte KST-avtal inom Kammarkollegiets IT-upphandling, vilket innebär ett totalt ordervärde på över 1 miljard kronor. Det motsvarar cirka 90 procent av det totala ordervärdet och nära 40 procent av det totala antalet KST-avtal som tecknats inom ramen för Kammarkollegiets IT-upphandling.