Det svenska rättssystemet, där PTS beslut inte står sig i domstol, måste förändras. Det anser Telenor som i en skrivelse till näringsdepartementet kräver större resurser till PTS och att dagens system med två rättsinstanser ersätts med en specialistinstans på samma sätt som vissa andra EU-länder.
Dagens system där det visserligen finns tidsbegränsningar för hur lång tid det får ta hos en domstol fungerar inte då tidsbegränsningarna inte följs. Därför skulle vi vilja att det införs en enda instans med specialistkompetens och särskilda tidsfrister för just telekommål. Den lösningen finns redan i till exempel Nederländerna, Österrike och Norge, säger Lars-Åke Norling, vd för Telenor i Sverige, till Telekomnyheterna.
När det gäller PTS resurser så anser Telenor att myndigheten måste få väsentligt ökade resurser för att göra bättre utredningar.
Det är oroväckande att PTS beslut inte står sig i rättsinstanserna. Ofta anses att myndigheten har rätt i sak i sina beslut, men att besluten är dåligt underbyggda och det är oacceptabelt, säger Lars-Åke Norling till Telekomnyheterna.
Telenor förnekar de mediauppgifter, som i dag har gjort gällande att bolaget överväger att lämna den svenska marknaden till följd av den regulatoriska osäkerheten.