Antalet anmälda konsumentklagomål till Post- och telestyrelsen ökade under september, jämfört med motsvarande period förra året. Det framgår av aktuell statistik från myndigheten.
Anmärkningsvärt är att endast ett klagomål om mobilt bredband har inkommit till PTS under den gångna perioden. Men att antalet konsumentklagomål om mobilt bredband är minskande är ingenting som Konsumenternas Tele- TV & Internetbyrå, KTIB, ser.
Vi ser inga sådana trender när det gäller mobilt bredband. Det vi däremot ser när det gäller de klagomålen är att väldigt få handlar om dålig hastighet. De flesta klagomålen handlar snarare om frågor kring försäljning och avtal, säger Mattias Grafström, vd för KTIB, till Telekomnyheterna.
Här är en sammanställning av PTS konsumentklagomål per kategori under september månad i år. Motsvarande tal för september 2009 inom parentes:
Abonnemang: 34 (14)
Abonnentförteckning: 1 (3)
ADSL: 4 (9)
Avtalsvillkor: 11 (26)
Driftsavbrott: 22 (19)
Förval: 0 (1)
Kundtjänst: 7 (2)
Marknadsföring och spam: 23 (15)
Mobilt bredband: 1 (4)
Nummerportabilitet: 5 (3)
Nummerupplysning: 1 (0)
Räkning: 7 (11)
Samtalsspärr: 0 (1)
Telefonkort: 0 (2)
Tystnadsplikt: 0 (1)
Övrigt: 13 (1)
SUMMA: 129 (112)