NYHETSARKIVET
18 okt 2010 12:11
NetCom: Sociala medier kan vara vägen till lojala kunder
Telias norska systerföretag NetCom har analyserat sitt arbete med sociala medier och undersökt hur kommunikationen med kunderna har fungerat via den kanalen. Företaget har gjort några viktiga upptäckter för alla företag som finns på sociala medier.

Bland annat har man fastslagit att Facebook inte är ungdomarnas lekplats. Bland företagets 28 000 Facebook-vänner är merparten mellan 25 och 35 år. De flesta diskussionsinläggen postas av personer över 45 år. För de som följer NetCom via Twitter visar beteendet att man förväntar sig snabbare svarsfrekvens den vägen. ”Kan problemet lösas via Twitter så ska svaret finnas där”, skriver företaget och menar att man som kund inte vill vända sig till post eller telefon vid sådana förfrågningar.

Den kanske viktigaste slutsatsen är att man kan få sina kunder mer lojala genom att agera rätt på de sociala medierna. Man kommer fram till att ”lyckas du att upprätta och upprätthålla en god, öppen och relevant dialog med dina kunder på Facebook och Twitter så är sannolikheten stor att de blir mer lojala och rekommenderar dig och din produkt till andra”.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108