Tele2 i Sverige redovisade i dag en stark tillväxt både ekonomiskt och kundmässigt. Totalt har bolaget adderat 135 000 mobilkunder, varav 32 000 från Spring Mobil-förvärvet som blev klart i mitten av juli i år. Samtidigt har omsättningen ökat med 12,4 procent varav 75-80 procent kommer från en ökad tillväxt av datatrafiken till följd av ett ökat användande av smartphones.
Det här är det första kvartalet där smartphones har blivit tillgängliga i alla kundsegment. Vi har inte sett att iPhone-försäljningen, som inleddes i slutet av juli, har påverkat våra siffror, sade Mats Granryd, vd och koncernchef för Tele2, vid en pressträff i dag.
Tele2:s svenska omsättning har även påverkats positivt, med drygt 30 miljoner kr, av förvärvet av Spring Mobil och resultatmässigt har den affären gett en avkastning på drygt 2 miljoner kr på ebitda-nivå under kvartalet.
Av de 103 000 nya kunderna, som inte kommer från Spring Mobil-förvärvet, är 56 000 abonnemangskunder. Mobila bredbandskunder står för 36 000, varav 17 000 var kontantkortskunder av de 103 000 kunderna i tillväxt.
Den starka tillväxten av abonnemangskunder gör att Tele2:s mobila kundstock i Sverige nu till 55 procent består av abonnemangskunder.
På fastnätssidan ökade Tele2 antalet bredbandskunder (vilket även inkluderar TV och IP-telefonikunder) med 15 000 vilket är en kraftig tillväxt jämfört med övriga marknaden.
Vi har haft en bra tillväxt över hela produktlinjen när det gäller fast bredband, säger Niclas Palmstierna, vd för Tele2 i Sverige, till Telekomnyheterna.