NYHETSARKIVET
20 okt 2010 12:28
Stark kund- och resultattillväxt för Tele2 i Sverige
Tele2 i Sverige redovisade i dag en stark tillväxt både ekonomiskt och kundmässigt. Totalt har bolaget adderat 135 000 mobilkunder, varav 32 000 från Spring Mobil-förvärvet som blev klart i mitten av juli i år. Samtidigt har omsättningen ökat med 12,4 procent varav 75-80 procent kommer från en ökad tillväxt av datatrafiken till följd av ett ökat användande av smartphones.

– Det här är det första kvartalet där smartphones har blivit tillgängliga i alla kundsegment. Vi har inte sett att iPhone-försäljningen, som inleddes i slutet av juli, har påverkat våra siffror, sade Mats Granryd, vd och koncernchef för Tele2, vid en pressträff i dag.

Tele2:s svenska omsättning har även påverkats positivt, med drygt 30 miljoner kr, av förvärvet av Spring Mobil och resultatmässigt har den affären gett en avkastning på drygt 2 miljoner kr på ebitda-nivå under kvartalet.

Av de 103 000 nya kunderna, som inte kommer från Spring Mobil-förvärvet, är 56 000 abonnemangskunder. Mobila bredbandskunder står för 36 000, varav 17 000 var kontantkortskunder av de 103 000 kunderna i tillväxt.

Den starka tillväxten av abonnemangskunder gör att Tele2:s mobila kundstock i Sverige nu till 55 procent består av abonnemangskunder.

På fastnätssidan ökade Tele2 antalet bredbandskunder (vilket även inkluderar TV och IP-telefonikunder) med 15 000 vilket är en kraftig tillväxt jämfört med övriga marknaden.

– Vi har haft en bra tillväxt över hela produktlinjen när det gäller fast bredband, säger Niclas Palmstierna, vd för Tele2 i Sverige, till Telekomnyheterna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108