Telias affärsområde för mobiltelefoni i Sverige går som tåget sett till omsättning och resultat. Det visar de tal som operatören presenterade i sin kvartalsrapport i dag. Omsättningen steg med 8,3 procent till 3 849 miljoner kr medan ebitda-resultatet ökade med 12,9 procent till 1 682 miljoner kr.
Den totala kundtillväxten sjönk dock något till 68 000 (88 000 Q3 2009) samtidigt som arpu för abonnemangskunderna förvånande nog sjönk.
Vi har en del förändringar av vår kundmix som sker när kontantkortskunder hos oss övergår till att bli abonnemangskunder och dessa kundrörelser gör sammantaget att vi får en minskad redovisad arpu för abonnemangskunderna, säger Erik Hallberg chef för mobiltelefoni i Sverige, till Telekomnyheterna.
Han berättar även att det sker en del rörelser bland de mobila bredbandskunderna där kunder övergår från abonnemang till kontantkortslösningar där de kan betala när de använder tjänsten.
TN: Er churn har ökat till 17 procent från 13 procent motsvarande period förra året. Det är inte så att ni förlorar fler kunder till andra operatörer?
Nej, inte som jag märker utan det handlar främst om förflyttningar av kunder som byter mellan kontantkort och abonnemang och tvärtom, säger Erik Hallberg.