NYHETSARKIVET
27 okt 2010 12:05
British Telecom vill motverka hypen kring molnet
Nu går British Telecom, BT, ut och varnar för att allt prat om och den stora hypen som råder kring molnet kan leda till ”cloud washing”. Risken som BT ser är att utvecklingen leder till att själva diskussionen om molnet kommer att överskugga de affärsmässiga problem som molntjänsterna är där för att lösa.

Med begreppet Beyond the Cloud poängterar BT att man erbjuder kunderna en balanserad strategi för cloud computing med huvudsaklig uppgift att hjälpa dem att se bortom den hype som råder kring molnet i dag. I stället vill man ge kunderna värdefulla, pålitliga och kostnadseffektiva lösningar med full verklighetsförankring.

Företagschefer ställs i dag inför en störtflod av information kring allt som har med molnet att göra. Enligt BT så försvåras situationen av att en rad teknikföretag helt enkelt tillskriver sina produkter och tjänster diffusa egenskaper genom att döpa om dem till ”cloud”.

Neil Sutton som är VP Portfolio för BT Global Services beskriver fenomenet som ”cloud washing".

”Vad beslutsfattare egentligen behöver är konkret information som ger dem förmågan att avgöra vilken infrastruktur, mjukvara och vilka kommunikationstjänster som bör hanteras internt, vad som bör outsourcas och vilka delar som lämpligast flyttas till molnet som managerade tjänster”, skriver han i ett pressmeddelande.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108