För Telenor Sveriges vd Lars-Åke Norling var det en bra kvartalsrapport trots minskad efterfrågan på bredband och trots lägre resultat än motsvarande kvartal föregående år.
Vi är nöjda med utvecklingen och att vi fortsätter att ha en stabil tillväxt på mobilsidan. Vi tar in kunder på våra prioriterade segment, som är högförbrukare. Över tid så minskar det därmed på andra målgrupper, säger han.
Vi jobbar primärt mot kunder som värdesätter mobilitet högt och sådana som vill använda telefonen till mer än att bara ringa. Det är en strategi som vi har jobbat med länge.
TN: Hur jobbar ni på bredbandsområdet?
Vi har två tydliga segment. Det ena är wholesaletjänster som vi köper av Telia och det är bara bredband. Där satsar vi inte för att vi inte har någon lönsamhet. Det beror framför allt på att vi inte kan leverera triple play. Den andra delen är vårt eget nät som vi satsar mycket på. Där ser vi att vi har en ökning på triple play och vi har dessutom en bra triple play-tjänst.
Det är framför allt i städerna som vi satsar och de vi konkurrerar med kan vi mäta oss med.
TN: Hur ser du på kommande kvartal?
Det är för tidigt att uttala sig om det. Sedan är det inget specifikt som jag känner att jag vill uttala mig om. Men jag tror att vi kommer att se en fortsatt trend på smartphoneområdet, säger Lars-Åke Norling.