Bättre marginaler inom fasttelefonin och positivt resultat inom Managed Services för första gången. Det är nyckeln till framgång för Phonera som i sin kvartalsrapport i dag redovisade sitt bästa resultat någonsin. Bolaget redovisar ett ebitda-resultat på 16,4 miljoner kr för årets tredje kvartalet (12,5 miljoner kr under Q3 2009), vilket ger en ebitda-marginal på 19,2 procent.
Inom den fasta telefonin har vi ökat antalet kunder samtidigt som marginalen har förbättrats tack vare bättre avtal och den nya sänkta samtrafikavgiften. När det gäller Managed Services så är det första gången med den nya inriktningen som vi ger ett positivt resultat, säger Henric Wiklund, vd för Phonera, när Telekomnyheterna besöker bolaget i Göteborg i dag.
TN: Det känns som om ni optimerar ebitda-resultatet. Gör ni det?
Nej, vi hade potentiellt kunnat krama ut ett högre resultat genom att undvika kostnader som vi har tagit. Snarare dopade vi Q3-resultatet förra året då vi inte sålde någon fasttelefoni under juli. I år har vi under motsvarande period lagt över en miljon kr på att rekrytera in 1 200 nya kunder, säger Henric Wiklund.
Här är Phoneras ekonomiska tal för Q3 i år i sammandrag, Q3 2009 inom parentes:
Omsättning (tkr): 85 062 (76 419)
Ebitda (tkr): 16 352 (12 511)
Rörelseresultat (tkr): 11 813 (9 079)
Resultat före skatt (tkr): 10 712 (8 660)
Nettoresultat (tkr): 10 360 (8 660)
Ebitda-marginal: 19,2% (16,4%)