Mer än hälften av de svenska konsumenterna mellan 16 och 75 år vet inte om de kan byta Internetoperatör eller tror sig inte kunna byta, trots att de i många fall kan det. Det framgår av Kommunikationsmyndigheten PTS årliga individundersökning.
När konsumenter inte känner till och utnyttjar möjligheten att byta operatör minskar rörligheten på bredbandsmarknaden, vilket kan leda till att priserna inte pressas nedåt. Dessutom kan det innebära att konsumenter accepterar avtal med långa bindnings- och uppsägningstider, vilket de kanske inte skulle ha gjort om de känt till sina alternativ, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
I undersökningen framgår bland annat följande:
Totalt sett anger 82% att de har fast telefoni i hushållet.
TeliaSonera är, precis som tidigare år, den största operatören på den fasta telefonimarknaden med en marknadsandel på 54%. Därefter följer Tele2 med en andel på 15%. Com Hem har en marknadsandel på 8%, Bredbandsbolaget 7% och Glocalnet 5%. Förändringarna jämfört med 2009 är mycket små.
4% har gjort ett aktivt byte av operatör för abonnemanget det senaste halvåret.
Även årets undersökning visar att ungefär var tredje person (31%) kan tänka sig att avstå från den traditionella fasta telefonen till förmån för IP-/bredbandstelefoni, varav 15 procentenheter redan gjort detta.
97% av befolkningen har mobiltelefon, varav de flesta använder den för privat bruk (96%).
Största operatören på den privata mobilmarknaden i Sverige är TeliaSonera med en marknadsandel på 40% följt av Tele2/Comviq (25%) och Telenor (15%). Förändringarna jämfört med förra året är små.
Andelen som bytt mobiloperatör det senaste halvåret är 5%, vilket är ett oförändrat resultat jämfört med föregående år.
Nästan hälften (49%) kan tänka sig att avstå den fasta telefonen i hemmet och enbart använda mobiltelefonen. Andelen som redan gjort detta har ökat med 4 procentenheter, från 13% till 17% jämfört med 2009. Det är vanligare bland yngre personer att endast använda mobiltelefonen.