I går var 4G den stora nyheten i den svenska telekombranschen. Men enligt Bengt Nordström på konsultbolaget Northstream så betyder gårdagens lansering av 4G från Tele2 och Telenor mer för dem och deras leverantörer än för kunden. Han menar att det blir mycket prestigefyllt mellan Ericsson, NSN och Huawei om vem som kan leverera det bäst fungerande 4G-nätet till respektive operatör.
I och med att Telia var först med 4G i världen och andra operatörer i världen har lanserat sedan dess så är väl inte Telenors och Tele2:s lansering så tidskritisk egentligen. Det viktiga nu är ju vem som har bäst täckning och kvalitet när det börjar finnas ett bra utbud av LTE-produkter på marknaden, det vill säga till nästa jul.
TN: Vad betyder det att lanseringen sker nu precis innan jul?
Jag tror inte att det var så himla viktigt. I och med att det inte finns några riktiga kioskvältare på produktsidan så kommer det inte att kunna bli årets julklapp.
TN: Vad händer framöver på 4G-området?
Fortsatt fokus på att bygga ut näten så snabbt som möjligt samt att det blir ordentligt tryck på produktmarknaden. Ingen vill repetera 3G-misstagen med utbyggda nät utan produkter och kunder.
En trend är att donglar blir mindre intressanta. Kunden vill ha bra tablets och smartphones med bra bredbandsuppkoppling, så det måste fram innan försäljningen drar igång på allvar, säger Bengt Nordström.