NYHETSARKIVET
22 nov 2010 12:01
Mediavision: ”Smartphones förändrar mediakonsumptionen”
De som har en smartphone är mycket mer benägna att använda mobila betaltjänster än användare av vanliga mobiler. Det konstaterar Mediavision i en undersökning om mediakonsumption. Enligt undersökningen har 90 procent av dem med smart mobil använt fler tjänster än samtal och sms, till exempel Internetsurf, spel och e-post. Motsvarande tal för de med en vanlig är mindre än 40 procent.

Undersökningen visar även att drygt 25 procent av svenskarna i åldrarna 15-74 år uppger sig ha en smartphone.

”På rekordtid har ett nytt mobilbeteende vuxit fram. Att läsa, spela spel, titta på TV och söka information via sin smartphone har snabbt etablerats. Det här skapar möjligheter för både mediebolag och annonsörer. Konsumentens mobila medievanor innebär att vi ser framväxten av nya intäktsströmmar. I hög grad accepterar vi att betala för tjänster som vi tycker är värdefulla”, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i en presskommentar.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108