Konsumenterna anser att de viktigaste egenskaperna hos telefon- och bredbandsanslutningar är anslutningens tekniska funktion och tydlig och felfri fakturering. Det visar en undersökning från finska Kommunikationsverket.
Utöver ovanstående så är kundtjänstens sakkunnighet i problemsituationer också en av de fyra viktigaste faktorerna oberoende av vilken typ av anslutning man har. Smidig leverans av mobilabonnemang och fast bredband enligt överenskommelse är också sådant som kunderna är belåtna med. Förtroende för teleföretaget kommer på tredje plats för användare av trådtelefoner.
År 2010 lät Kommunikationsverket TNS Gallup Oy göra en undersökning om kvaliteten på teletjänster. Syftet med undersökningen var att utreda konsumenternas uppfattning om faktorer som beskriver tjänsternas kvalitet och hur dessa kvalitetsfaktorer förverkligas. För undersökningen intervjuades 2 007 personer mellan 15 och 79 år på det finländska fastlandet.
Ständiga tekniska problem och bredbandshastighet som inte når den lovade nivån är faktorer som enklast skulle leda till byte av teleföretag. Konkurrentens lägre prisnivå kan också påverka även om priset inte är bland de viktigaste orsakerna till byte av teleföretag.