Med 4 000 företagsbesök och uppbyggandet av en egen försäljningsorganisation med 50 anställda ska Huawei bli störst i Sverige på företagsprodukter inom telekom.
Tidigare har Huaweis företagsförsäljning i princip bara funnits på hemmaplan i Kina, därför är Sverige ett pilotland när det gäller företagsprodukter. Vårt mål är att vi ska bli best practise, säger Daniel Edlund, informationschef för Huawei i Sverige, till Telekomnyheterna.
Chef för Huaweis satsning är Peter Hagberg, tidigare chef för Extreme Networks i Sverige och Norge. Han har hittills arbetat i två och en halv månad på Huawei och leder i dag en stab om ett tiotal personer. Målet är dock att nå 50 anställda inom affärsområdet innan årsskiftet. Under 2011 räknar Huawei med att göra 4 000 företagsbesök hos 1 000 kunder, för att etablera sig tungt på den svenska marknaden.
Vår långsiktiga strategi är att skapa ett partnernätverk där systemintegratörer, outsourcing- och konsultbolag ingår. På sikt ska vi även samarbeta med de stora operatörerna också, säger Daniel Edholm.
Redan i dag har Lagercrantz Communication offentliggjort att man tillsammans med sina återförsäljare blir först i Norden att erbjuda en fullskalig plattform från Huawei.