Trots att antalet konsumentklagomål gällande teleabonnemang ökade kraftigt under december 2010, jämfört med motsvarande period året innan, så minskade antalet klagomål som helhet. Det framgår av statistik från Post- och telestyrelsen.
Här är en sammanställning av alla konsumentklagomål kategori för kategori under december 2010 (december 2009 inom parentes):
Abonnemang: 30 (17)
Abonnentförteckning: 1 (4)
ADSL: 2 (2)
Avtalsvillkor: 6 (18)
Driftsavbrott: 10 (6)
Förval: 0 (6)
Kundtjänst: 0 (3)
Marknadsföring och spam: 14 (3)
Mobilt bredband: 2 (3)
Nummerportabilitet: 4 (3)
Räkning: 4 (11)
Samtalsspärr: 1 (1)
Tystnadsplikt: 1 (2)
Övrigt: 2 (4)
SUMMA: 77 (83)