Den Kista-baserade telekomoperatören Svea Telecom har kommit att dominera Post- och telestyrelsens lista över klagomål de senaste månaderna. Detta sedan bolaget har agerat mycket aggressivt med sin försäljning samtidigt som man inte har gett kunderna möjlighet att säga upp sina abonnemang.
Under december månad stod Svea Telecom för 14 av totalt 30 abonnemangsklagomål hos PTS och månaden innan stod man för 12 av 44 klagomål. Båda månaderna har man varit totalt dominerande när det gäller abonnemangsklagomålen.
Trots att de flesta klagomålen inte rör lagen om elektronisk kommunikation har vi ett öppet tillsynsärende där vi har tittat på deras avtalsvillkor och räkningar, men har hittills inte hittat något stort att anmärka på, säger Anna Montelius på PTS konsumentavdelning, till Telekomnyheterna.
På PTS kommer man inom kort även att titta på ett antal klagomål där konsumenterna hävdar att de har blivit avstängda från operatören utan tillräcklig varning efter att de inte har betalat sin teleräkning.
Även Konsumentverket har mottagit ett flertal anmälningar och driver även de tillsyn mot Svea Telecom gällande bolagets säljmetoder och brister i ångerrätten.
Konsumenternas tele- TV- och Internetbyrå, KTIB, har enligt uppgift även gått ut med information till landets konsumentvägledare om hur man ska agera om man är missnöjd med Svea Telecoms agerande.