NYHETSARKIVET
19 jan 2011 12:06
PTS läxar upp Telia, Com Hem och ePhone för slarv med gratistjänster
De tre operatörerna Telia, Com Hem och ePhone slarvar med att erbjuda kostnadsfria spärrtjänster. Det anser Post- och telestyrelsen, som har granskat nio operatörers spärrtjänster.

Telia och Com Hem har nu fått till den 15 juni på sig att rätta sig medan ePhone måste åtgärda sina tjänster redan den 21 februari i år.

Här är de klagomål som PTS har på de aktuella operatörerna:

• Telia erbjuder inte kostnadsfri spärr mot massanropstjänster för traditionell telefoni och IP-telefoni. Dessutom erbjuds inte kostnadsfri kreditspärr för IP-telefoni samt att lokalsamtal/sverigesamtal inte inkluderas i kreditspärren för traditionell fast telefoni.

• Com Hem erbjuder inte abonnenten att få sin telefonitjänst spärrad vid ett belopp som han eller hon själv anger på förhand.

• ePhone tar betalt för sin spärr mot utlandssamtal och massanropstjänster.

Övriga operatörer som granskades i PTS undersökning var: 3, Telenor, Glocalnet, Bredbandsbolaget, Tele2 och Alltele.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108