Försäljningen av smartphones lyfte Telias abonnemangstillväxt till nya höjder under det fjärde kvartalet då nettotillväxten av abonnemangskunder summerades till 104 000 (76 000 under Q4 2009). Samtidigt fortsätter dock antalet kontantkortskunder att minska vilket ger en total nettokundtillväxt på 64 000 mobilkunder.
Under slutet av 2010 var nio av tio sålda telefoner smartphones, sade Lars Nyberg, koncernchef för TeliaSonera, vid dagens presskonferens.
Detta i kombination med att smartphone-användarna har en genomsnitts-arpu som är 30 procent högre än övriga användare gör att Telia ser ljust på framtiden inom mobiltelefoni.
Under 2010 ökade Telias mobila datatrafik från mobiltelefoner med 94 procent medan mobilt bredband (via datorer) hade en tillväxt på 36 procent.
Att den mobila datatrafiken från mobiltelefoner ökar så mycket är särskilt bra eftersom vi har bättre marginaler där än på mobilt bredband, säger Lars Nyberg.