NYHETSARKIVET
7 feb 2011 12:10
Bättre samarbeten behövs för fortsatt lönsamhet hos mobiloperatörer
Om mobiloperatörerna ska behålla sin lönsamhet krävs ökat samarbete på flera olika plan. Det är slutsatsen i en doktorsavhandling som Jan Markendahl på Kommunikationssystem och ICT-skolan på KTH kommer att lägga fram på fredag.

Doktorsavhandlingen tittar på operatörernas affärsmodeller och hur dessa måste förändras för att klara konkurrensen i framtiden.

– Historiskt sett har mobiloperatörerna gjort det mesta själva, men för att klara en ökad konkurrens både från den egna branschen och från andra branscher så måste man titta på olika sätt att samarbeta och att bygga relationer, säger Jan Markendahl, till Telekomnyheterna.

Bland annat visar Jan Markendahls avhandling att operatörerna nästan uteslutande ser sina kunder som konsumenter.

– Om de istället kan se kunderna som samarbetspartners så kan man lära sig mycket om deras behov och på så sätt differentiera sig tydligare. På samma sätt kan man inom betaltjänster titta mer på att erbjuda betaltjänsten i ett sammanhang, till exempel biljett-tjänst och på så sätt komma närmare kunden, säger Jan Markendahl.

Hela Jan Markendahls doktorsavhandling finns att ladda hem här:
http://kth.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:389689
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108