Svensk Infrastruktur får inte längre i sin marknadsföring av anslutning till fibernät ange pris som reducerat med ett schabloniserat rot-avdrag. Det har Marknadsdomstolen bestämt i ett interimistiskt beslut från förra veckan.
Det innebär att Marknadsdomstolen går på samma linje som Telia har framfört. Det interimistiska beslutet är förenat med ett vite om en miljon kr.
Beslutet uppskattas självklart i Telialägret, som i ett pressmeddelande har valt att formulera avgörandet som Telia vann första ronden i bredbandskriget.
Att ansluta sin villa till fiberbredband är en viktig investering som man ska leva med i många år. Konsumenterna måste kunna lita på att den information de får är korrekt. Det är mycket glädjande att Marknadsdomstolen valt att gå på vår linje. Nu stoppas förhoppningsvis den här typen av oseriös reklam, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia, i en presskommentar.
Läs beslutet på http://www.marknadsdomstolen.se/interimistiska_beslut/