NYHETSARKIVET
16 feb 2011 12:43
TeliaSonera om den nya ”klockrena” trendspanar-appen
Telia har bestämt sig för att gå ifrån sin årliga trendrapport för att i stället uppdatera de senaste trenderna kontinuerligt. Allt sker via den nya appen Trends som finns för iOS och Android. Med satsningen hoppas Telia komma ifrån det faktum att vissa uppgifter i de årliga rapoprterna snabbt blir inaktuella.

– Nu har vi chans att med modern teknik få aktuella svar. Tidigare har trendrapporterna baserats på en rapport som har gjorts mycket tidigare. Det ger även chans till en närmare dialog med både kunder och intressenter, säger Lars-Göran Wallmark, head of community communication på Telia och den som ansvarar för trendrapporterna.

TN: Det låter som enbart positiva förändringar. Finns det något negativt med att gå från en årlig trendrapport till kontinuerlig i mobilen?

– Nej, jag tycker att det är klockrent. Den uppdaterar hela tiden er i media men även oss på koncernhåll. Och den är öppen för alla, det vill säga inte begränsad till Telias kunder. Nu får vi reda på vad ”svensken” tycker, nästan i realtid.

Undersökningarna som görs i appen är dels surveys och dels polls. De förstnämnda är fasta och lika för alla tolv länder som appen finns i och genomförs fyra gånger per år. Polls kan utformas efter lokala förutsättningar och ger användaren svar direkt till skillnad från surveys som analyseras först och presenteras vid ett senare tillfälle.

Den första rapporten baserad på undersökningar gjorda i appen Trends släpps under mars månad och omfattar då den svenska marknaden. Senare i vår kommer även rapporter från undersökningar i Norge, Danmark, Finland, Spanien, Estland, Lettland, Litauen, Moldavien, Kazakstan, Azerbajdzjan och Georgien, vilket ska ge ett bredare internationellt perspektiv.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108