Telenor tappar marknadsandelar på den svenska bredbandsmarknaden. Under årets andra kvartal var nettotillväxten katastroflåga 2 000 kunder. Hela tillväxten kom bland de lan-uppkopplade kunderna som under kvartalet ökade från 177 000 till 179 000, antalet dsl-kunder ligger kvar på 470 000.
- Vi har haft ett dåligt kvartal överlag inom bredband. Orsakerna till att det har gått dålig är flera, bland annat har vi haft en högre churn än normalt. Dessutom saknar vi fortfarande möjligheten att sälja bredband i den del av Skanovas nät som vi inte kommer åt. Nu måste vi spetsa våra bredbandserbjudanden ytterligare, säger Johan Lindgren, vd för Telenor Sverige, till Telekomnyheterna.
TN: Redan efter Q1-rapporten menade du att ni skulle spetsa era bredbandserbjudanden. Det verkar inte ha hjälpt?
- Nej, det vi har gjort räcker inte. Främst märker vi att vi saknar möjligheten att erbjuda ett attraktivt digital-tv-erbjudande i kombination med bredbandet, detta går dock inte då vi sitter fast i ett exklusivitetsavtal med Viasat om bredbands-tv, säger Johan Lindgren.