NYHETSARKIVET
24 jul 2007 14:42
.. MEN MOBILTELEFONIN VINNER MARK BLAND PRIVATKUNDER
Trots att Telenors svenska mobilverksamhet främst har marknadsfört sina produkter mot företagsmarknaden under det gångna kvartalet så är det privatkunderna som står för den största delen av bolagets nettotillväxt på 57 000 mobilkunder under Q2. Det säger Johan Lindgren, vd för Telenor i Sverige, till Telekomnyheterna.
- Främst är privatkunder och mobila bredbandskunder som vi har fått in under kvartalet. Tittar man på privakunderna så är det dessutom bra kunder som vi har fått in med en bindningstid på 18 månader och med abonnemang som kostar 199 eller 299 kr per månad. Det har gått bra med försäljningen till stora bolag också, men där är det en viss eftersläpning med portering av nummer från andra operatörer till oss, säger Johan Lindgren.
Av nettotillväxten på 57 000 kunder är 56 000 abonnemangskunder och 1 000 kontantkortskunder. Att Telenor växer inom kontantkortsförsäljningen är ett trendbrott och även ett styrketecken då kontantkortsmarknaden generellt tappar i Sverige, därmed torde Telenor vinna marknadsandelar både inom abonnemang och kontantkort under Q2.
- Den stora frågan för framtiden är hur marknaden för mobilt bredband ska utvecklas. Det vi ser i dag på kundernas beteende är att de använder det mobila bredbandet på samma sätt som de använder fast bredband, och det är frågan hur det kommer att påverka i framtiden, säger Johan Lindgren
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108