NYHETSARKIVET
21 feb 2011 12:15
Telia och Tele2 friades av Reklamombudsmannen
Telia och Tele2 har av Reklamombudsmannen friats från anklagelser om vilseledande, respektive könsdiskriminerande reklam. Det framgår av två separata beslut från Reklamombudsmannen.

I Telias fall handlar det om en anmälan av prisavtalen Dygnet Runt och Kväll & Helg där anmälaren reagerat på att det i reklamen inte framgår att det kostar en fast månadsavgift på 30 eller 60 kr för prisavtalen.

”Reklamombudsmannen finner att det för konsumenter i allmänhet torde framgå att tjänsten Favorit-mobil kan väljas om man har prisavtalen Dygnet Runt eller Kväll & Helg, som i sin tur kostar 65 eller 30 kronor i månaden. Reklamen är därmed inte vilseledande och strider inte mot artikel 5 I ICC:s regler”, skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut.

I Tele2:s fall anser anmälaren att en reklambanner för Tele2:s produkt Hemtelefon via Mobilnätet innehåller en sexuell koppling då den innehåller texten ”A very handy product” samt ”Dick, Product Developer, Tele2”.

Så här skriver Reklamombudsmannen i sitt avslag av den anmälan:

”Reklamombudsmannen finner inte att reklamen visar något sexuellt innehåll och den torde inte av en genomsnittskonsument uppfattas så som anmälaren gjort gällande. Den anmälda reklamen är därmed inte könsdiskriminerande och strider inte mot artikel 4 i ICC:s regler.”
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108