Telenor var den enskilda operatör som fick flest klagomål på sina teleräkningar under årets första halva. Det framgår av statistik från Post- och telestyrelsen, som mottagit klagomålen. Statistiken är dock haltande då Tele2 och Comviq särredovisas från varandra. Om dessa två bolag räknats tillsammans hade Tele2/Comviq varit den operatör som fått flest klagomål.
Här är de fem operatörer som fått flest konsumentklagomål på sina teleräkningar under första halvåret i år. Totalt kom 156 klagomål in under perioden:
1. Telenor, 28 klagomål
2. Telia, 23 klagomål
3. Tele2, 22 klagomål
4. Comviq, 14 klagomål
5. Ventelo, 7 klagomål
När det gäller konsumentklagomål om förval uppgick de under första halvåret i år till 206. Här är de fem operatörer som fick flest klagomål:
1. Tele2, 56 klagomål
2. Optimal Telecom, 42 klagomål
3. Ventelo, 34 klagomål
4. Universal Telecom, 13 klagomål
5. Verizon, 11 klagomål
Hela PTS redovisning av konsumentklagomål första halvåret i år finns att ladda ner här: http://www.pts.se/Dokument/dokument.asp?ItemId=7115