I helgen drabbades flera adsl-kunder hos Bredbandsbolaget av avbrott i sina uppkopplingar efter att bolaget skickat ut en uppdatering till kundernas modem.
TN: Marcus Nylén, vd för Bredbandsbolaget, det tycks som om ni drabbas av fler sådana här problem än vad andra operatörer gör. Eller är det så att era kunder klagar mer?
- Det som hände i helgen var att en konfigurationsserver skapade problem då vissa av våra kunders mjukvaruuppdatering inte gick som den skulle. Jag har full förståelse för att de kunder som drabbades av driftstörningar på grund av det inte finner det acceptabelt - vi har en stor del av marknaden och vi har många kunder med höga hastigheter som ställer väldigt höga krav på sin anslutning. När något inträffar som gör att deras tjänst inte fungerar så är det inte ovanligt att media kontaktas vilket gör att händelsen omnämns i någon artikel. Helgens strulande konfigurationsserver hör verkligen till ovanligheterna och jag kan garantera att vi inte har mer problem än andra operatörer när det gäller dessa uppdateringar, säger Marcus Nylén.
TN: Vidtar ni några åtgärder för att minska risken för att det här händer igen?
- Vi utvecklar hela tiden både vårt nät och våra tjänster och ser kontinuerligt över både system och rutiner för att våra kunder alltid ska ha de bästa bredbandstjänsterna och inte behöva drabbas av onödiga driftstopp. Men man kan aldrig garantera någonting till 100 procent. I det här fallet var det inte alls många som var drabbade, säger Marcus Nylén.