NYHETSARKIVET
14 mar 2011 12:08
Canalys: ”Aastra har ökat sin marknadsandel till 60 procent”
Analytikerföretaget Canalys uppskattar att Aastra under förra årets fjärde kvartal ökade sin marknadsandel till 61 procent på företagsmarknaden. Siffran representerar företagets andel av det totala antalet levererade telefonlinjer till den svenska företagsmarknaden. Uppgången är omkring fyra procent jämfört med kvartalet innan.

”Aastra behåller sin ledande position i Sverige som fyra gånger större än sin närmsta konkurrent. Med sin fokus på mobilitet, och då särskilt integreringen med smarta telefoner, ger det företagen möjligheter till en utvecklingsstrategi att inlemma terminaler som den anställde disponerar personligen och som samtidigt inlemmas i företagets kommunikation”, säger Matthew Ball, director of enterprise services på Canalys, i ett pressmeddelande.

Ett trendbrott på marknaden är, enligt Canalys, också att Aastra sedan början på 2010 tydligt tagit täten när det gäller leveranser av IP-linjer till företagen. På IP-linjer har Aastra gått från en andel under 25 procent till 37 procent nu. Detta samtidigt som Cisco har tappat från nästan 40 procent till 32 procent under samma period.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108