Antal ansökningar om betalningsförelägganden ökade med tre procent förra året, till 1,2 miljoner ärenden. Den största ökningen står 20-åringarna för, vars obetalda skulder ökade med nio procent från 18 100 år 2009 till 19 700 förra året. Det visar ny statistik från Kronofogden.
Samtidigt visar det sig att SMS-lån och mobiltelefonskulder minskar och en stor anledning till det ser operatören 3 i samarbetet med just Kronofogden och Konsumenternas Tele-, TV- & Internetbyrå, KTIB.
Vi har jobbat tillsammans för att informera bättre och vi har samtidigt blivit mer vaksamma för hur vi hanterar dessa ärenden, säger Erik Hörnfeldt, informationschef på 3, till Telekomnyheterna.
Han menar att det är ett stort problem att många ungdomar är för dåligt pålästa om privatekonomi och mobilabonnemanget är ofta den första avtalsförbindelsen som man skriver under.
Om de hamnar mellan två jobb och får tillfälliga betalningssvårigheter så hjälps vi åt tillsammans med kunden. Om de visar sin goda vilja att ordna en betalningsplan så är vi tillmötesgående. Vi är inte lika snabba på att skicka vidare ärendet, berättar han.