NYHETSARKIVET
7 apr 2011 12:41
Så har den svenska mobilpenetrationen växt 2000-2010
Den svenska mobilpenetrationen har nästintill fördubblats under de senaste tio åren. Det visar Telekomnyheternas statistik över aktiva SIM-kort hos de stora operatörerna.

Vid utgången av år 2000 var den svenska penetrationen 71,7 procent och därefter har den stigit stadigt bortsett från år 2007, då Tele2 skrev av närmare 700 000 kunder då man ändrade sin redovisning av aktiva kontantkortskunder från tolv månader till sex månader. 2000 skrev man av 200 000 kontantkortskunder när man ändrade samma redovisning från sex till tre månader.

Telia är i dag den enda operatören som redovisar kontantkortskunderna som aktiva längre än tre månader. De fortsätter enträget att räkna sina kontantkortskunder som aktiva i tolv månader efter senaste aktivitet.

Här är den svenska mobilpenetrationen för åren 2000-2010:

2000: 71,7 procent
2001: 80,6 procent
2002: 89,5 procent
2003: 97,7 procent
2004: 108,5 procent
2005: 111,6 procent
2006: 113,2 procent
2007: 112,8 procent *
2008: 123,3 procent
2009: 129,2 procent **
2010: 136,0 procent

*Tele2 ändrade tiden för aktiva kontantkortsanvändare från 12 till 6 månader
**Tele2 ändrade tiden för aktiva kontantkortsanvändare från 6 till 3 månader
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108