NYHETSARKIVET
12 apr 2011 11:59
Danska mobilpriskriget tynger 3s kundtillväxt
Det danska mobilkriget har gått hårt åt 3s kundtillväxt under årets första kvartal. Men för tre veckor sedan, när en vecka återstod av det första kvartalet, valde 3 att sänka sina priser inom det egna lågprisvarumärket Oyster.

– Kundtillväxten under det gångna kvartalet har inte varit bra, men nu har vi anpassat priserna och hoppas kunna ändra trenden. Det danska priskriget är också huvudanledningen till att vår arpu fortsätter att sjunka inom rösttjänster, säger 3s nordenchef Peder Ramel.

Under det gångna kvartalet hade 3 en kundtillväxt på 45 000 kunder (69 000 under Q1 2010).

Av dagens rapport från 3s ena moderbolag Investor, framgår även att 3s nettoskuld huvudsakligen har ökat till följd av operatörens köp av Intels 2,6 GHz-frekvenser.

Till det positiva kan konstateras att 3s ebitda-marginal under kvartalet har ökat till 21 procent (12 procent).

Vid årsskiftet ändrade 3 sin redovisning till IFRS, vilket innebär en ändrad princip för redovisning av kundanskaffningskostnader samt kostnader för att behålla tidigare kunder. Jämförelsesiffror har justerats och påverkar det rapporterade värdet negativt med 561 Mkr per den 31 december 2010.

Den förändrade redovisningen påverkar inga av de tal som redovisas i dagens kvartalsrapport.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108