NYHETSARKIVET
24 aug 2007 14:42
"Telias autogiroavgift ett led för ökad självbetjäning"
Telias autogiroavgift är ett led för att få öka självbetjäningen ungefär som hos bankerna. Det säger Erik Hallberg, affärsområdeschef för bredband i Sverige på TeliaSonera.

Fakturaavgiften för autogirokunder kom till när Telia ändrade sina abonnemangsavtal den 22 mars i år, och gäller enbart kunder som nytecknar eller förlänger sina abonnemang och därmed undertecknar ett nytt avtal.

- Har man autogiro med pappersfaktura så måste vi göra samma arbete som för vanliga fakturakunder vad gäller porto, papper, kuvertering och så vidare. Därför tar vi ut en avgift. De kunder som väljer e-faktura, då vi slipper all pappers- och posthantering, får denna gratis. Det är likadant som på banken där man hos många banker i dag får betala om man vill få ett kontobesked hemskickat på papper varje månad, säger Erik Hallberg till Telekomnyheterna.

TN: Men en av de stora fördelarna med autogiro för er som operatör är ju en minskad kreditrisk, bör inte det vägas in?

- Det som vi vill täcka upp för med den här avgiften är priset för papper, kuvertering och porto som är vår stora kostnad vid faktureringen, säger Erik Hallberg.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108