Nöjesbaserade tjänster är mer populärt än nyttotjänster för de svenskar som har en smartphone. Senaste Telia Trend visar tydligt att mobilen idag är ett redskap som används mest för nöjen. Att lyssna på musik, se på film eller använda mobilen för att vara inne på sociala medier är klart mycket vanligare än att använda mobilen till nyttotjänster, exempelvis kolla e-posten eller leta efter buss och tågtider.
53 procent av de tillfrågade säger att de använder mobilen till nöjestjänster, bara 29 procent säger att det använder mobilen till nyttotjänster. Mobiltelefonen skapades en gång i tiden för att användas till att ringa med, men att enbart använda mobilen för sms eller för telefonsamtal är det bara 17 procent som gör.
Det är fantastiskt hur snabbt som folk följer nya tjänster och möjligheter. Vi tror att det här bara är början på vad folk kommer att använda mobilen till i framtiden. När hastigheten blir ännu högre med exempelvis 4G skapas det ytterligare möjligheter för nya mobila tjänster, säger Ulrika Steg, chef för Telias mobilitetstjänster, i en kommentar.