Smartphone-explosionen i Sverige både lyfter och sänker den svenska mobilmarknaden. Det visar de kvartalsrapporter som TeliaSonera och Tele2 i dag har presenterat.
För Tele2:s del har det första kvartalet inneburit en fortsatt stark försäljning av smartphones och antalet abonnemangskunder har ökat med 45 000 samtidigt som antalet kontantkortskunder har minskat med 37 000.
En klar majoritet av de nya abonnemangskunderna är kontantkortskunder som går över till abonnemang, något som är positivt då 90 procent av våra nya abonnemangskunder väljer att binda sina abonnemang i 9-24 månader. Därtill är nio av tio sålda telefoner i dag smartphones som genererar en högre genomsnittsintäkt än de traditionella telefonerna, säger Mats Granryd, vd och koncernchef för Tele2.
Men övergången har sitt pris för Tele2. Kostnaderna för kundtjänst och nätutbyggnad har stigit kraftigt och har försämrat Tele2:s ebitda-marginal med -101, respektive -28 miljoner kr under kvartalet, jämfört med motsvarande period förra året. Detta innebär att Tele2:s svenska ebitda-marginal har sjunkit till 28,9 procent (33,9 procent Q1 2010) under kvartalet.
TeliaSonera å sin sida rapporterar både en stark kundtillväxt och en kraftigt ökad marginal samtidigt som man ser en minskad tillväxt inom equipment-försäljningen.