NYHETSARKIVET
28 aug 2007 14:42
Mobilt bredband växer snabbare än traditionellt bredband
Mobilt bredband växte snabbare än det traditionella bredbandet under årets andra kvartal. Det framgår av en statistiksammanställning som Telekomnyheterna gjort.

Enligt de fyra största bredbandsoperatörernas årsredovisningar (Com Hem, Tele2, Telenor och TeliaSonera) var tillväxten för dem gemensamt 68 000 kunder under årets andra kvartal. Samtidigt rapporterar analysföretaget IT-research att det såldes 87 500 mobila bredbandsmodem under kvartalet. Det innebär att mobilt bredband står för 56 procent av bredbandstillväxten baserat på dessa tal. Även om man lägger till de mindre operatörerna och stadsnätens förmodade kundtillväxt så är det svårt att finna skäl till varför denna tillväxt skulle vara närmare 20 000 kunder.

Att mobilt bredband säljer bättre än traditionellt bredband innebär ett trendbrott på den svenska marknaden och frågeställningen hur bredbandskunder ska räknas har bland annat lyfts hos Telenor. Bolaget redovisade en tillväxt på 2 000 kunder under andra kvartalet inom traditionellt bredband medan man, enligt IT-research, sålde drygt 19 000 mobila bredbandsmodem under samma period.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108