Franska Orange öppnar upp sitt nät för telefonitjänster via webbläsaren och lanserar sin webbtelefon baserad på Flash. Orange uppger att man är den första telekomleverantör som erbjuder möjligheten. Med den nya webbtelefonen från Orange kan företag installera en funktion på sin webbplats som gör det möjligt för besökare på sajten att påbörja ett samtal med exempelvis kundtjänst med ett enkelt klick.
Webbtelefonen är viktig för utvecklingen av telefonibaserade tjänster i molnet. Den ger företagen möjlighet att erbjuda en ny typ av online-tjänster och en bättre dialog med kunderna inom såväl B2B som till B2C-segmentet. Kunder som navigerar på ett företags webbsajt kan exempelvis, med bara ett enda klick, ringa upp försäljningsavdelningen, få svar på sina frågor och lägga sin order, säger Jan Aronson, director global services för Norden och Baltikum på Orange Business Services, i ett pressmeddelande.
Applikationen ombildar användarens webbläsare till en telefon som kan användas för uppringningar till och från fasta förbindelser och mobiltelefoner, även internationellt samt till anknytningar utanför Orange-nätverket.