Seniortelefontillverkaren Doro redovisar en ökning av försäljningen på 29,8 procent. Totalt uppgick nettoomsättningen under första kvartalet till 135,1 miljoner kr jämfört med 104,1 miljoner kr motsvarande period 2010. Rörelseresultatet, ebit, ökade med 33,3 procent, från 4,5 miljoner kr till 6,0 miljoner kr.
Tillväxten förklaras av en god försäljningsutveckling i Nordamerika, såväl i USA som i Kanada, och i Storbritannien. Försäljningen i Europa utvecklades något svagare. De huvudsakliga orsakerna är den fortsatta avvecklingen av produkter inom Home-sortimentet och en något minskad återköpstakt inom Care-sortimentet då vissa kunder avslutat året med stora lager. Detta är en säsongseffekt som uppstår i det första kvartalet. Försäljning till slutkund för Care-produkter rapporteras fortfarande vara stark i samtliga regioner, skriver vd och koncernchef Jérôme Arnaud i sin vd-kommentar.