I samband med den nya profilen lanserar TeliaSonera samtidigt tjänsten Surf Abroad. Det innebär att priset för mobildata utomlands minskar med 80-90 procent. Priserna ändras i dag men gäller enbart för resor i Skandinavien och de baltiska staterna.
Det är mest brådskande på de marknaderna eftersom vi reser mer mellan dessa länder än till exempelvis Nepal. Vi kommer säkerligen att fortsätta med övriga marknader, säger Lars Nyberg till Telekomnyheterna.
I Eurasien finns det redan en prismodell som gör att personer i dessa länder surfar relativt billigt i grannländerna.
Vi ska erbjuda priser som ökar värdet för kunderna så att man börjar använda tjänsterna även utomlands. Det ökar även värdet för aktieägarna. Jag har inget emot att tjäna pengar men jag vill inte stjäla dem. Det vi har fått betalt av kunderna tidigare är så pass mycket mer än vad det har kostat oss att leverera tjänsten, säger han.
Förändringen kommer att kosta oss pengar. Men i det långa loppet kommer det inte att kosta oss något eftersom folk kommer att börja använda tjänsterna i stället för att stänga av data-roaming innan man lämnar Arlanda.
Förändringen gäller som sagt datatrafik. Men Telia meddelar att en sänkning på roamingpriserna för tal kommer till sommaren.
Men då sker förändringarna lokalt i respektive land. Det blir inte koncerngemensamt som för dataroaming. Den förändringen blir inte lika stor och det beror på att priserna utomlands inte är väsentligt högre än priserna i hemlandet, säger Cecilia Edström, kommunikationsdirektör på TeliaSonera, till Telekomnyheterna.
När förändringen väl sker så är ambitionen från TeliaSoneras sida att göra det i ungefär samma länder som förändringen på dataroaming genomförs i.