NYHETSARKIVET
12 maj 2011 12:42
Telias omprofilering vittnar om Yoigo-försäljning
Som Telekomnyheterna kunde avslöja redan i går eftermiddag så gör TeliaSonera-koncernen om hela sin profil. Den rosa färgen ersätts med lila och en gemensam logga. Budskapet är att man är ett och samma bolag med samma ambition; att vara nummer ett eller två på den marknad man verkar. Samtliga varumärken inom koncernen ingår dock inte. De som inte berörs av förändringen är exempelvis lågprisvarumärkena Halebop och spanska Yoigo.

– Yoigo passar inte riktigt in i vår strategi. Vi kan aldrig bli nummer ett eller två i Spanien. Yoigo är en bra affär men ja, vid någon tidpunkt kommer Yoigo att lämna koncernen, säger Lars Nyberg, vd och koncernchef för TeliaSonera, under bolagets presskonferens i dag.

Däremot är det bara loggan som ändras. Inte de olika varumärkenas namn.

– Vi bestämde oss för att inte ändra de lokala namnen. Människorna i Sverige ska känna att vi är ett lokalt företag likaväl som människorna i Estland. Vi har ambitionen att jobba mycket mer över gränserna och vi ska vara en familj, oavsett om vi sitter i Farsta eller Katmandu.

– Totalt kostar det 250 miljoner kr. Det är dyrt men det är värt allt. Det mesta av det går till att ändra i butikerna, säger Lars Nyberg.

Loggan som nu används över hela koncernen är densamma som TeliaSoneras varumärken i Eurasien införde för några år sedan. Arbetet har pågått i ungefär tio månader i en liten projektgrupp, och blev känt när Telekomnyheterna rapporterade om det som första nyhetsmedie.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108