NYHETSARKIVET
13 maj 2011 12:06
Vilseledande när Tele2 kallar sig för billigaste operatören
”Den oberoende sajten telepriskollen.se hjälper dig att hitta den billigaste mobiloperatören. Svaret är förstås Tele2, oavsett om du ringer lite, mellan eller mycket. Välkommen att teckna ett abonnemang på Tele2.se eller hos närmaste återförsäljare.” Det är speakerrösten till en reklamfilm som nu har fällts av Reklamombudsmannen, RO, för att vara vilseledande.

Den som har anmält reklamen till RO uppfattade det som att Tele2 är billigast oavsett om man ringer lite eller mycket. Men när personen testade sina mobilvanor på telepriskollen.se kom inte Tele2 med.

”Annonsören ska styrka att man vid tiden för den aktuella marknadsföringen hade de lägsta samtalspriserna – oavsett om konsumenten ringer lite, mellan eller mycket. Det räcker alltså inte att annonsören kan visa att man är en av de aktörer som har de lägsta priserna. Reklam¬ombudsmannen finner inte att annonsören har kunnat styrka det som påstås i reklamen. Reklamfilmen är därför vilseledande och strider mot artikel 5 i ICC:s regler”, lyder RO:s bedömning.

Tele2 har i sin motivering sagt att man på Telepriskollen både har möjlighet att göra en individuell prisjämförelse med de parametrar som är applicerbara för den aktuella konsumenten, men även har möjlighet att göra en så kallad snabbjämförelse. Det blir då en schabloniserad jämförelse med tre fördefinierade användarprofiler, de som ringer lite, mellan eller mycket.

”För att en prisjämförelse skall kunna användas i marknadsföring krävs att den är vederhäftig och bygger på parametrar som är applicerbara på ett stort kollektiv. Därför har annonsören valt att tillämpa snabbjämförelsen i sin marknadsföring”, skriver Tele2.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108