Det outsourcingavtal som Telenor har tecknat med Ericsson, som Telekomnyheterna skrev om i går och som kommer att bli offentligt inom kort, innebär en stor besparingspotential för Telenor. Det säger bolagets CTO Magnus Zetterberg till Telekomnyheterna, men han vill ännu inte kommentera hur många anställda som berörs av avtalet eller hur mycket det är värt och hur lång tid det sträcker sig över.
Alla hårda siffror får vänta till dess att affären blir offentlig, säger Magnus Zetterberg.
För Telenor är affären en viktig pusselbit i arbetet med att skapa Sveriges modernaste nät och hittills har operatören, som en av få operatörer, haft en egen personalstyrka inhouse, som har gjort 40 procent av fältserviceuppdragen medan ett stort antal konsulter och underleverantörer har stått för den övriga biten.
I och med det här avtalet, som omfattar proaktiva och reaktiva fältuppdrag, lagerhållning, sajtaccess, implementering av nya tjänster med mera, det vill säga både capex- och opextjänster, så kommer vi att få en bättre samordning och en bättre ekonomi i arbetet, säger Magnus Zetterberg och fortsätter.
Det vi sökte var en industrialiserad partner som kunde ta på sig uppdraget med ett funktionellt ansvar så att vi slipper räkna tid och förbrukningsmaterial. Om vi skulle ha skapat oss den kompetensen inhouse så hade det tagit oss mycket lång tid att nå samma industrialiseringsgrad som den Ericsson erbjuder, säger Magnus Zetterberg till Telekomnyheterna.