På onsdag ska 3G-operatören 3 presentera höstens storsatsning på mobil-tv tillsammans med TV4, MediaVision och Nokia. Men 3 är inte ensamt om att satsa stort på tv i höst.
- Telenor satsar stort på TV i mobilen under hösten och kommer att kunna presentera unikt material i en paketering helt skräddarsydd för det mobila formatet, säger Annica Elmehagen, informationsdirektör på Telenor Sverige.
Thomas Ekman på Tele2 säger till Telekomnyheterna att bolaget säljer sin tv-paketering Mix, där tillgången till 10 tv-kanaler kostar 39 kr per månad, så att det står härliga till.
- Vi säljer som bara den av både radio och tv-tjänster, säger Thomas Ekman.
På Telia lanserade man i början av sommaren en klient som gör det lättare att titta på tv och byta kanal i mobiltelefonen.
- Vi tror starkt på mobil tv, och det är en av anledningarna till att vi i våras köpte rättigheterna att visa svensk fotboll i mobiltelefon. Vilken som är höstens stora satsning på den mobila sidan hos TeliaSonera tänker jag inte berätta ännu, säger Håkan Dahlström, chef för mobilitetstjänster hos TeliaSonera i Sverige.