I fredags för en vecka sedan hände det som inte får hända. Telenors norska mobilnät slutade fungera vilket fick till följd att omkring tre miljoner kunder inte kunde använda mobilen. Nu har operatören lämnat in en rapport till Post- og teletilsynet. Rapporten kommer även att ligga till grund för myndighetens rapport till Samferdselsdepartementet som lämnas i dag.
Det här är det överlägset största haveriet som Telenor har upplevt sedan det mobila nätet sattes upp 1993 och informationsbehovet är stort. Därför har vi nu satt ihop en rapport som besvarar de frågor myndigheterna har ställt, säger Ragnar Kårhus, vd för Telenor Norge, i en presskommentar.
Enligt rapporten hade haveriet samband med en omstart och mjukvaruuppgradering av en centralt belägen server för mobilt bredband. Omstarten gjordes på grund av fel hos vissa kunder.
När vi har letat efter fel så har vi fått indikationer på att den kontrollerade omstarten av servern kan ha orsakat problemen, men det är oklart hur det kunde påverka rösttrafiken. Det är inte normalt att en omstart orsakar så tung trafik mellan olika servrar som var fallet i fredags, säger Ragnar Kårhus.
Rapporten finns att läsa här: http://www.npt.no/ikbViewer/Content/129450/Telenor_sladdet_A.pdf
Ytterligare en rapport finns här: http://www.npt.no/ikbViewer/Content/129449/Ledelsesrapporten_SLADDET_A.pdf