Bredbandsbolaget inleder nu ett exklusivt samarbete med det svenskabolaget Flattr för att etablera användandet av sociala mikrobetalningar på Internet. Sociala mikrobetalningar väntas förändra vårt sätt att skapa och uppleva innehåll på nätet, skriver Bredbandsbolaget i ett pressmeddelande. För Bredbandsbolagets kunder innebär samarbetet i förlängningen mer och bättre innehåll på nätet.
Bredbandsbolaget söker ständigt efter nya innovativa tjänster som motsvarar våra kunders efterfrågan på att uppleva mer på nätet. Flattr är ett nytt och enkelt sätt för individen att visa uppskattning för digitalt innehåll och stödja dem, som producerar den nytta och det nöje vi alla konsumerar. Det intressanta är att skapare får betalt i stället för att ta betalt. Vi tror på att ju fler kreatörer som får belöning för sitt arbete, desto rikare och mer diversifierat blir utbudet på nätet, säger Jesper Hedblom, marknadschef på Bredbandsbolaget, i pressmeddelandet.
Flattr baseras på idén att användare vill kunna visa sin uppskattning och stödja kreatörer på andra sätt än att enbart klicka på en gilla-knapp. I stället kan man bidra med en frivillig betalning genom Flattr.
För att inspirera sina kunder att både flattra och bli flattrade, får de 1 000 första kunderna hos Bredbandsbolaget som öppnar ett Flattrkonto, 50 kr/månad i tre månader att flattra för.