Sju år efter lanseringen på den svenska marknaden kunde Hi3G under förra året redovisa sitt första år med svarta siffror på den sista raden. Det framgår av bolagets årsredovisningar som Telekomnyheterna exklusivt har tagit del av.
Anmärkningsvärt är dessutom att 3s resultat kommer trots att bolaget tagit kostnader på uppskattningsvis 100 miljoner kr under förra året.
Det stämmer att vi i under 2010 tog kostnaderna för återlämnandet av den norska 3G-licensen. Hur mycket pengar det handlar om kan jag inte kommentera, säger Peder Ramel, till Telekomnyheterna.se.
Under 2010 ökade Hi3G Holding AB, det vill säga moderbolaget för den svenska och danska verksamheten, sin omsättning med 19 procent till 7 101,7 miljoner kr (5 993,4 miljoner kr).
Men trots den kraftiga omsättningsökningen så slår sig Peder Ramel inte på bröstet av stolthet.
Vår omsättnings- och abonnentökning är okej. Vi växer hyggligt trots den prispress som har funnits och fortfarande finns i Danmark. En sak som jag är stolt över i resultatet är att vi har vänt vårt kassaflöde från -519,1 miljoner kr 2009 till ett positivt kassaflöde på 395,1 miljoner kr under 2010. Det är en förbättring med 914,2 miljoner kr, säger Peder Ramel.
På rörelseresultatsnivå, ebit, vände Hi3G till svarta siffror. Bolagets rörelseresultat ökade till 262,3 miljoner, jämfört med en förlust på -124,2 miljoner kr 2009. Och på den nedersta nivån, nettoresultatet, redovisar Hi3G Holdings ett positivt resultat på 118,9 miljoner kr (-422,1 miljoner kr).
Trots att vi vänder vårt resultat till svarta siffror så tycker jag inte att jag kan vara tillräckligt nöjd. Bland annat för att vi har tvingats ta kostnaderna för den norska licensen, säger Peder Ramel.
Han är dock nöjd med att ha dragit ett streck för den norska satsningen.
TN: Vad är det som gör att ni nu har lyckats vända era resultatsiffror till positiv nivå?
Vi har en bra kundtillväxt samtidigt som vi har fortsatt att hålla i våra kostnader. Våra operativa kostnader (opex) har legat i princip stilla sedan början av 2007 och det trots att vi nästan har tredubblat antalet kunder. Nu närmar vi oss dock den punkt där vi kommer att behöva öka våra operativa kostnader, främst på kundtjänstsidan, för att klara kundmängden.
När det gäller 3:s svenska verksamhet så är det svårt att utläsa det exakta resultatet eftersom både den svenska och den danska verksamheten finns redovisat inom ramarna för Sverige-bolaget Hi3G Access AB. Det går dock att utläsa att 3 i Sverige hade 1 218 700 abonnenter vid utgången av 2010 och att omsättningen ökade till 4 221,5 miljoner kr (3 451,0 miljoner kr).
- Vi har minskat vår kundtillväxt om man ser år för år, under 2010, men det beror på att vi i antal abonnenter har en högre churn nu än tidigare, tack vare att vi har fler kunder, relativt sett så är den samma som tidigare. När det gäller kundintaget, eller nettoförsäljningen, så är den högre än någonsin, säger Peder Ramel.
Den danska marknaden går dock väsentligt tyngre än den svenska. Peder Ramel beskriver 2010 som ett år under prispress och sedan februari i år råder, enligt honom, fullt priskrig i Danmark.
Det kommer att påverka våra marginaler negativt, men jag tror att vi har klarat oss bättre än våra konkurrenter när det gäller antalet abonnenter. Under våren har vi kompenserat för den hårda marknadssituationen genom att genomgående dra ner på våra kostnader i Danmark.