NYHETSARKIVET
20 jul 2011 15:21
Telia starkast på den svenska mobilmarknaden under Q2
Trots att alla de stora operatörerna på den svenska mobilmarknaden ännu inte har rapporterat sina resultat så står det klart att TeliaSonera är den stora tillväxtvinnaren på kundsidan. Bolaget redovisar en nettotillväxt på 105 000 mobilkunder varav 109 000 är abonnemangskunder och man har förlorat 4 000 kontantkortskunder under kvartalet. Detta kan jämföras med Tele2 och 3 som båda ligger på en kundtillväxt i Sverige på under 40 000 kunder.

Därtill redovisar Telia en ökning av ebitda-marginalen till anmärkningsvärda 45,3% (41,6%) inom mobilsegmentet i Sverige. Tillväxten har varit 6 procent under det gångna kvartalet.

- Vi har nu haft tillväxt inom den svenska mobilverksamheten i 18 kvartal i rad. Jag har under 15 av dessa kvartal trott att tillväxten kommer att vara över under nästa kvartal, men jag tycks fortsätta ha fel i den frågan, säger Lars Nyberg, vd och koncernchef för TeliaSonera, till Telekomnyheterna.

Inom Telias affärsområde för bredbandstjänster fortsatte omsättningen minska samtidigt som kostnadsreduceringar och en
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108