Efter att en tid ha varit sämst i klassen när det gäller kundtillväxt så har Telenor nu ryckt upp sig. Under årets andra kvartal ökade antalet mobilkunder med 45 000 (varav 22 000 inom mobilt bredband) och därmed var Telenor den operatör som växte näst snabbast på den svenska marknaden efter dominanten TeliaSonera.
Vi gör ett starkt kvartal sett till antalet nya kunder, drivet bland annat av fortsatt positiv utveckling i produktsegmentet mobilt bredband. Tyvärr ser vi återigen hur den regulatoriska regimen i Sverige vacklar till följd av upphävda prisregleringar på samtrafik. Den osäkerhet som skapas på marknaden till följd av detta är negativ för hela branschen, säger Lars-Åke Norling, vd för Telenor Sverige, i en presskommentar.
När det gäller Telenors fastnästverksamhet så har den under det gångna kvartalet förlorat kunder över hela linjen. DSL-kunderna har minskat med 8 000 till 327 000, LAN-kunderna med 4 000 till 191 000, Voip-kunderna med 3 000 till 248 000 och PSTN-kunerna med 9 000 till 116 000 sedan utgången av mars månad i år.