Sommarens ovanligt intensiva åskande i Sverige har inneburit en hård sommar för både Telias kunder och bolagets kundtjänst. Bland annat har operatören tvingats att minska kvällsöppettiderna för kundtjänsten för att på så sätt frigöra mer personal för att besvara samtal dagtid då trycket är som hårdast.
Det har varit ovanligt mycket åskoväder runt om i Sverige under den här sommaren. Jag tror inte att vi har haft en åskfri dag sedan den 13 juni, säger Hans G Larsson på Telias presstjänst till Telekomnyheterna.
Vid åskovädren uppstår skador såväl på kundens egen utrustning som på spridningsnätet vilket i båda fallen kräver handpåläggning från tekniker för att identifiera och åtgärda felen.
- För att åter komma i fas med såväl kundtjänst som tekniker så krävs det ett par veckor med stabilt väder i Sverige. Våra senaste prognoser pekar på att vi kan nå normalläge den 19 augusti, men det förutsätter som sagt att det är bra väder under den perioden, säger Hans G Larsson.