NYHETSARKIVET
22 aug 2011 12:22
Endast 6 procent av svenskarna är intresserade av 4G
Bara 6 procent av svenskarna i åldern 15-74 år vill skaffa 4G-abonnemang under det närmaste året. Det visar en undersökning som Mediavision har genomfört.

”Vi ser att intresset för 4G ännu inte tagit fart och det beror på att nyttan som kunden får av 4G inte är tillräckligt tydlig. Mediavision bedömer att 4G kommer att behöva stöttas av innehållstjänster för att försäljningen ska ta fart. När konsumenterna i ökande grad vill titta på rörlig bild och använda andra datatunga tjänster i sina mobiler och surfplattor blir det ett helt annat läge. Som det ser ut idag tycks de allra flesta ganska nöjda med sina mobila bredband i 3G-näten”, säger Jens Häger, mediaanalytiker på Mediavision, i en presskommentar.

Mediavision bedömer att till och med halvårsskiftet 2011 har färre än 10 000 personer skaffat 4G i Sverige. Intresset är inte oväntat störst bland unga män, med stort teknikintresse. Övriga konsumentgrupper är i sin tur mycket försiktiga och uttrycker stor osäkerhet kring nyttan med tjänsten.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108