Telenors ifrågasatta bindningstider för mobilabonnemang ska göra det enklare för att konsumenter att byta operatör. Det säger Telenors pressansvariga Andreas Hamrin till Telekomnyheterna.
Vi gjorde förändringar i våra abonnemangsbindningstider för att möta ett behov hos konsumenterna och göra det lättare för dem att byta operatör. Vi ville ge dem möjlighet att vid ett byte av operatör slippa betala två abonnemangsavgifter samtidigt, en till sin gamla operatör och en till sin nya, säger Andreas Hamrin.
Anledningen till att Post- och telestyrelsen har ifrågasatt Telenors nya bindningstider är att bolaget har börjat tillämpa en modell där bindningstiden börjar gälla först när abonnemanget används för första gången och inte när avtalet tecknas. Tidigare i veckan skickade PTS ett brev till Telenor med ett antal frågor kring den nya bindningstidsmodellen, som kan bryta mot lagen om elektronisk kommunikation, Lek.
Nu ska vi ta del av PTS frågor och svara dem senast den 14 september. Innan vi gjort det avvaktar vi med ytterligare kommentarer, säger Andreas Hamrin.